HANOS Academie: Succesvolle Start in België

Els Janssens, bevlogen HR-manager van de drie Belgische vestigingen, deelt haar enthousiasme over het succes van de HANOS Academie in België.

 HANOS is een internationale horecagroothandel opgericht in 1975, met het hoofdkantoor in Apeldoorn. De organisatie heeft twintig groothandel vestigingen in Nederland en nu drie in België.

“Bij het lanceren van de HANOS Academie in België, heb ik er samen met de drie vestigingsmanagers een soort van competitie van gemaakt" lacht Els. De verschillende vestigingen hebben elkaar uitgedaagd en hebben incentives ingezet. Dit blijkt een goede start, getuige het hoge leerrendement en de enthousiaste reacties in deze korte periode. Els is terecht trots, want naast de verplichte opleidingen wordt er ook volop 'rondgesnuisterd' in de Academie.

Ondanks verschillen in assortiment tussen Nederland en België, met soms andere merken, zijn de grote lijnen hetzelfde. Lokale producten worden steeds belangrijker. Els benadrukt het belang van de HANOS Academie: "Onze medewerkers kunnen de klant alleen goed adviseren met uitstekende productkennis. Alles verandert snel, en we willen medewerkers die daarin kunnen meebewegen. Het vergroten van werkplezier speelt ook een belangrijke rol: hoe meer je leert in je vak, hoe meer werkplezier. Bovendien zorgt werkplezier voor passie & betrokkenheid en daar staan wij bij HANOS voor! “

Met de expertise en goed voorbereide inzet van Linda van den Berg (coördinator opleidingen HANOS Nederland) en Stephan de Jongste (Projectmanager Learning & Development) een ludieke wedstrijd onder de Belgen, taart en een leuke competitie, en vooral de nadruk op het snel vinden van de weg in de Academie, heeft de lancering een sneeuwbaleffect gekregen.

Het belang van leren en ontwikkelen voor de organisatie wordt onderstreept: "Momenteel is het moeilijk om mensen met het juiste profiel te vinden op de arbeidsmarkt. Met de HANOS Academie zullen we mensen kunnen aannemen zonder dit profiel, maar met de juiste mentaliteit en attitude om ze vervolgens volledig op te leiden.

Het aantrekken en behouden van medewerkers gaat vanaf nu hand in hand en kan worden gefaciliteerd in de eigen academie. Elke vestiging heeft al zijn eigen onboarding, maar ook verplichte trainingen zoals voedselveiligheid staan al in de Academie”

Els waardeert met name de laagdrempeligheid van de HANOS Academie en de intuïtieve werking ervan. Ze erkent dat het elke keer inspanning zal blijven vergen, maar vertrouwt erop dat de academie over een jaar volledig geïntegreerd is in de dagelijkse praktijk. Alle functies zullen dan een eigen leerpad hebben, zodat medewerkers gemakkelijk kunnen overschakelen naar andere leerpaden als hun functie verandert.