Noa Lugassi: ''Mede door leren en ontwikkelen, kunnen we onze klantbelofte; 'Welkoop. Weet wat te doen.' waarmaken.''

Welkoop belooft aan haar klanten het beste advies en de beste service. Om dit waar te maken, heb je goed opgeleide medewerkers nodig. Iedereen die wil komen werken bij het mooie bedrijf Welkoop, rondt vóór zijn of haar eerste werkdag de onboardingmodules in de Welkoop Academie af. De reactie van medewerkers hierop? Alleen maar positief, zo beginnen zij zelfverzekerd aan hun eerste werkdag.

Noa Lugassi, medewerker Kennis & Ontwikkeling, heeft net als de andere collega’s bij Welkoop passie voor tuin en dier. Ze is werkzaam op de HR-afdeling en ze wordt heel blij van alle medewerkers die willen werken aan hun ontwikkeling. In 2022 zijn er maar liefst 35.000 online trainingen over producten, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling afgerond! Op de afdeling Kennis & Ontwikkeling werkt Noa samen met haar collega's aan de continue ontwikkeling van de leerpaden. Ze ziet, elke dag weer, veel medewerkers inloggen en bezig zijn met hun ontwikkeling.

Elke dag voor groei
“Zodra een nieuwe medewerker tekent, krijgt diegene een onboarding leerpad toegewezen waar een aantal basismodules in staan zoals ‘Welkom bij Welkoop en Veilig werken bij Welkoop’. Na een maand of twee worden ook functie gebonden modules aan het leerpad toegevoegd. Zoals de training ‘De formule Welkoop’ voor verkoopmedewerkers.”, Noa gaat verder: “Alle medewerkers zijn vrij om naast deze functionele leerpaden, ook persoonlijke leerpaden samen te stellen. Ik zie en hoor dat hier veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Medewerkers op het servicekantoor kiezen bijvoorbeeld voor een online training in thema’s zoals communicatie, leiderschap of digitale vaardigheden.
 
Relevantie voorop
Er wordt aan Noa gevraagd waarom zij denkt dat de leerpaden bij Welkoop zo succesvol zijn. Ze antwoordt: “Om te beginnen staat bij ons relevantie voorop. We vinden het ontzettend belangrijk dat mensen zelf het belang inzien van het leerpad dat zij aangeboden krijgen en dat het passend is bij hun functie. Trainingen maken we seizoensgebonden: zwembaden in de zomer, kerst in de winter. Bovendien worden de leerpaden ondersteund door alle leidinggevenden en het hoger management. Met name omdat het de heldere klantbelofte ondersteunt.” Noa voegt hier nog aan toe: “Tot slot worden medewerkers van alle kanten geënthousiasmeerd. In het bijzonder door de ‘ambassadeurs’ van de leerpaden. Dit zijn de mensen die bijvoorbeeld aan de telefoon zo enthousiast klinken, dat ik hen vraag of ze hun ervaring en kennis willen delen op ons communicatieplatform. Dit samen maakt de inrichting van de leerpaden bij Welkoop een succes.”
 
Goed opgeleide medewerkers in huis
Dat de leerpaden een vooruitgang zijn geweest voor de Welkoop Academie is duidelijk. Voor de ruim 2200 accounts is er met meer dan 350 trainingen zó’n groot aanbod, dat een duidelijke richtlijn gewenst is. Vooral hoé Welkoop de leerpaden inzet, maakt dat het gebruik ervan inmiddels onmisbaar is voor de organisatie. Noa: “Om aan onze klanten de belofte waar te maken, moeten de medewerkers over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Daar levert onze afdeling Kennis & Ontwikkeling een grote bijdrage aan. Met behulp van de leerpaden in de Welkoop Academie, staan onze medewerkers zelfverzekerd op de werkvloer en krijgen onze klanten het beste advies en de beste service!”